Friday 6 January 2012

siapa dia?? 21

Episod 21

Ana merehatkan diri selepas tiga jam dia berdiri tanpa duduk, selepas ditugaskan sebagai pengapit dia menolong anak-anak dara sunti (12-18 tahun) mengedar bunga telur kat orang ramai. Memang penat, lagi pulak jemputannya memang boleh tahan. Mak Cik Piah jemput satu kampung (tu memang wajib) sedara-mara yang jauh dekat pun memang wajib jugak, kawan-kawan lama yang duduk jauh-jauh yang time belajar kat sekolah dulu pun dia jemput jugak, almaklumlah Ain adalah anak yang last mestilah kena buat yang grand punya, tu belum campur lagi dengan keluarga belah lelaki kalau boleh Mak Cik Piah memang nak jemput semua, tapi nasib baiklah ramai yang tak datang sebab ~ alasan yang bolehlah dikatakan munasabah, nak datang time belah lelaki yang buat~ So, tak delah ramai sangat lebih kurang penuh satu meja panjang aje!

‘Aku nanti bila time kahwin nak jemput macam ni jugak ke? Hmm.. kalau adik beradik ramai macam Ain ni bolehlah jemput semua ni Ibu kan Ibu Tunggal lepas tu sedara-mara pulak jauh-jauh, ada yang tak kenal pun ada jugak. Tapi bolehlah kot takat jempuat satu kampung apa salah ye..’ Ana tesenyum-senyum,

‘Hai..bila aku nak kahwin macam diorang, kan best kalau sekarang ni ada orang melamar aku jadi isteri dia.. tambah best lagi kalau ada putera raja datang mengurat + melamar aku time, ahh.. mesti aku setuju terus!! Hahahaha… Ibu Ana nak kahwin..’ senyuman Ana bertambah lebar sesekali dia ketawa kecil..

Ain yang dari tadi memerhati mengecilkan matanya, dia lepas aje orang ramai ‘bersurai’ terus dia salin baju tak sanggup dia nak pakai baju sanding tu lama-lama, silap hari bulan boleh terbakar kulit dia yang gebu ni. Perhatian dia berbalik pada Ana. ‘Ni ni kalau tak berangan… mimpi kahwin dengan anak raja ni.Nanti kau Ana..’

“Hoi!!” Ain tepuk meja.

“Mak kau nak kahwin!!!” Latah Ana kuat. Dia mengusap-gusap dadanya. ‘Ya Ampun.. nasib baik tak tercabut nyawa aku..’

Dia pandang keliling, Nampak beberapa orang (15-20 tahun, lelaki) tengah susun meja, kerusi dan basuh pinggan mangkuk, ada jugak sorang dua orang tu yang pandang-pandang sini, tahan gelak. ‘Kuat ke aku latah tadi..’ Matanya mencari Zarif mana tau kalau-kalau dia dengar.. ‘Alamak ai.. bertahunlah aku betapa aku dia tengok + dengan aku melatah tadi!!’

Ain tergelak berdekah-dekah, tangannya menekan perut lagi tu, adeh tak tahan. Sampai berair air matanya.

“Hahahaha… Ana..Ana.. Hahahaha,” menekan perut lagi.

Ana pandang muka Ain geram!! Rasa macam nak ribut taufan dah ni. Kecik aje Ain dari pandangan matanya sekarang ini.

‘Nasib baik kau yang kahwin hari ini Ain, kalau tak…’ Ana mengepal-gepalkan jari jemarinya.. macam nak belasah oranglah konon.

“Adeh.. ikan haruan aku dibuatnya, adeh.. haru-haru… hahahaha..” Ain sambung gelak lagi.

“Ain aku sumpah Ain lagi sekali kau gelak, kerusi meja ni kat atas kepala kau!” Amaran pertama!

“Okey.. aku..aku tak.. hahahaha..” Gelak Ain makin jadi-jadi, sampai senak perutnya.

“Ain!!” Jerit Ana kuat sampai jeritan dia jadi tarikan budak-budak yang basuk pinggan tu. Zarif yang dari tadi memerhatikan gelagat Ana dan Ain menjenguk kepala jugak.

Dia tersenyum kecil melihat muka Ana yang tengah menahan geram itu, ‘cutenya dia,’ kata hatinya.

“Woi.. sambung buat kerja, jangan pedulikan mak cik-mak cik tu, diorang memang macam tu,” Teguran along membuat dia sedar tapi senyuman masih tak hilang dari wajahnya. Dia menyambung kerjanya, basuh pinggan mangkuk!

“Aigo.. nasib baik kau yang naik pelamin hari ni kalau tak, kempunan laki kau malam kang!!”

Ain berhenti ketawa, tapi dia tersengih-sengih macam kerang busuk.

“Ala... relax la Ana, aku nak gurau-gurau sikit pun tak boleh ke? Entah bila lagi aku boleh ngakat kau macam ni.”

“Haa.. yela tu, apa daa.. nak ngakat tu berpada-pada la sikit, kalau aku ada sakit jantung macam mana? Tak ke aku terus K.O dengar kejutan tahap nak mati dari kau tadi, dah la aku ni tak kahwin lagi, kau tu tak pelah dah lepas.” Rungut Ana.

Ain ketawa lagi tapi kali ni dia kawal sikit, ye la mana tau kalau-kalau suaminya tengok dia gelak macam orang gila tak ke dia jugak yang malu nanti, dahlah malam ni ‘special’ sikit bagi diorang berdua.

“ Yelah..sori..sori okeh, lain kali aku dah tak buat dah ye,” Ain menghadiahkan senyuman paling manis kat Ana. Dia pulak menjeling Ain tajam baginya senyuman tu macam gatal semacam saja.

“Hmm.. dah la aku nak masuk dalam dulu,” dia bangun dari tempat duduknya.

“Wei.. kau tak boleh masuk dalam macam gitu aje, sape nak tolong aku kemas kerusi
meja ni,”
“Kemas sendiri,” Kata Ana dengan muncung.

“Adeh.. mak cik ni merajuk pulak dia,” Ain garu kepala, dan tiba-tiba dia dapat idea baik punye..

“Zarif.. Zarif!!” Jerit Ain. Ana yang baru nak menghampiri rumah Ain berhenti. ‘Apakehei ye pulak minah ni panggil Zarif bagai, laki dia kan ada tu,’

Zarif Cuma mengangkat kepala, “ Kenapa?” soalnya pelik, dilihatnya Ain tersenyum senyum. Dia memandang abangnya di hadapan, Dr. Fakrul mengangkat bahu.

“Sini jap,” Panggil Ain. Lagi sekali Zarif memandang Alongnya mana tau kalau-kalau Alongnya tak bagi.

“Pergi la, mesti ada apa-apa tu,” Dr. Fakrul memberi keizinan. Zarif mencuci tangannya, lantas pergi ke arah Ain.

“Apa ye Ain.”

“Tu haa.. mak andeh kau merajuk tu tolonglah pujuk.” Kata Ain, Ana tersentak, ‘Apa pulak..’ Ana telan liur, mukanya merah. Dia pandang Ain tajam.

Zarif pulak tergelak, ekor matanya memandang Ana. Zarif dengan mahconya pergi ke
Arah Ana.

Muka Ana merah padam, hatinya bertambah bergetar apabila melihat Zarif semakin mendekatinya dan cepat-cepat dia berlari ke dalam rumah. Tapi sebelum sempat kakinya mencelah ke dalam tangannya ditarik.(berlapik!)

‘Alamak!!’

“Adriyana..” Suara macho Zarif kedengaran. Ana pejam celik matanya. Dia pengang dada,
‘ Tolonglah.. tolonglah berhenti berdegup, aku tak mau dia dengar jantungku berdegup!’

“Adriyana..” Lagi sekali kedengaran suara Zarif tambah pelahan.

“Hmm..” Hanya itu saja yang dia dapat katanya, suaranya seakan-akan tak keluar.

“Awak merajuk..” Soal Zarif. Ana mengeleng laju. Lengannya cuba direntapkan dari jari jemari Zarif yang kejap mengenggam.

“Adriyana..”

Ana makin kuat menarik lengannya dari Zarif, hatinya makin bergetar. Dan dia sedaya upaya mengawalnya.

Zarif ketawa pelahan. “Kenapa kalut sangat ni, Adriyana?” pertanyaan dari Zarif itu membuatkan muka Ana merah.

“M..mana ada, Zarif lepaskan saya, sebelum dorang Nampak apa yang awak ni.” Tergagap-gagap jugak Ana dibuatnya.

“Baguslah kalau dorang Nampak kita macam ni, boleh kita kah..” Belum sempat Zarif menghabiskan ayatnya Ana menarik kuat lengannya itu dan kali ini lepas, pantas di berlari ke dalam rumah, tidak dia pedulikan orang dalam rumah itu memadang pelik padanya, apa yang penting.. selamatkan dirinya dulu dari Zarif. Sampai di dapur dadanya seakan sukar bernafas dan badannya panas. Dia mengipas-ngipas mukanya dengan tangan. ‘Apa kena dengan aku ni sebenarnya..’ Rungut dia dalam hati.




Diluar..

Zarif pulak Cuma tersenyum senang, hatinya makin yakin Ana dan dia berkongsi perasan yang sama Cuma Ana tak tahu yang sebenarnya dia telah jatuh cinta terhadapnya. Kali ini dia akan berjuang untuk mendapatkan cinta Ana biar apa pun yang berlaku, Ana adalah miliknya, dia akan buat Ana mencintai dia sepenuh hatinya.‘Adriyana, awak dah curi hati saya dan saya yakin awaklah suri dihati saya selamanya…’

*-*-*-*-*-*-*-*-*-*

0 juri handalan..: